13 Mayıs 2015 Çarşamba

En Zor Şey Ne İstediğini Bilmektir / Prof. Dr. Oktay Sinanoğlu



En Zor Şey Ne İstediğini Bilmektir

Ben düşündüm ki, insanın kendi hayatında ki bu milletler içinde aynen böyle, en
zor şey nedir? Devamlı bilimsel araştırma yaparken hep sorarım kendime:

Cenabı Hak dese ki sana; "ben sana her kabiliyeti, her imkânı veriyorum,
araştırmada neye elini atsan altın olacak, neyi araşan bulacaksın, muazzam
şeyler çıkacak. Ama bir tek şartım var; ne yapacağını kendin seç, kendin karar
ver."

Şimdi araştırılacak sonsuz konu vardır. Bilimde birileri bir türlü tez konusu
bulamaz, araştırma konusu bulamaz; ben böylelerine şaşarım:

Hayret, kâinatın her tarafı sorun iken bazı bilimciler ondan bundan fikir çalmaya çalışırlar; yalnız
Türkiye'den bahsetmiyorum, dışarıda böyle ahmak çoktur. Batılı olunca ahmak
olmuyor mu? Daha da ahmak olabilir.. Böylesi çoktur ve ben bunlara şaşarım.
Kardeşim, nereye baksan sorun, araştırma konusu, biraz uğraşınca bayağı
merak sarıyorsun, vay canına, yepyeni ufuklar açılıyor, koca ummanı
görüyorsun. Durum böyle iken diyorsun ki, peki ben hangisi üzerinde çalışsam?
Hangi konuda araştırma yapsam?

Ben kendime sorardım hep küçük yaştan beri: Böyle, "bana desinler ki
istediğini yap, hepsi çıkacak, yalnız sen karar ver" gibi düşünürdüm. Değecek bir
hedef seçmeye çalışırdım, Bu en zor şey.

Dikkat ediniz, şahıslar olarak da, milletler olarak da insanların büyük çoğunluğu
asıl ne istediğini bilmez; bunu bilmek çok zordur. Çünkü hep ufak tefek gündelik
şeylerle uğraşır; araba alacağım, taksitleri ödeyeceğim, veya bir ev alacağım, evi
badana ettireceğim, çocuğu şu okula (misyoner okuluna!) göndereceğim, vb.;
derken ömür geçer gider. [ Hâlbuki insan ömrü bir mum gibidir, bir süre yanar,
sonra biter. Ancak, o mum yanarken etrafına ışık saçmalı.]

Ben her şeyi yapabilsem ne yapmak isterdim? Ne olmak isterdim? Neler
başarmak isterdim? Bunu herkes kendine sorsa cevabını da bulmak zordur ama
çok insan dünyada bunu sormaz, onun için de öyle durur gider, Sormaması
daha kolay.

Şimdi milletler için de bu böyle:...

Prof. Dr. Oktay Sinanoğlu, Dayatmalar Kâbusu, Hedef Türkiye pdf Bu PDF orijinal yazı değil derleme, düzenlemedir. TOGEÇ





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder